التخطي إلى المحتوى الرئيسي

دور المعلم في بناء شخصية الطالب


قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((إن الله وملائكته وأهل السموات والأرضين، حتى النملة في جحرها، وحتى الحوت ليصلون على معلم الناس الخير))

صححه الألباني في ((صحيح سنن الترمذي)).



وإليك هذه القصة الواقعية التى تجسد ذلك، اذكرها بالفاظها:



"أنا ولادي بيدرسوا وبيتعلموا في مدرسة حكومية.. العبد لله ماعندوش رفاهية انه يدفع أرقام من ذات الأصفار الكتير..

مدرسة حكومية يعني كثافة فوق الخمسين طفل في الفصل.. اه والله فوق الخمسين طفل ويمكن أكتر...ومش محتاج أشرح يعني ايه خمسين " روح " في فصل في مدرسة حكومية.. من غير شرح واضح طبعا.



عندي بقه بنت اسمها " فيروز " ..عندها حالة التصاق مع كراسة الرسم والألوان.. خد منها السندويتشات.. خد منها الكوتشي.. خد منها المصروف.. خد منها الشنطة بما فيها بس سيب لها كراسة الرسم والألوان.. دول جزء من روحها... رايحة جاية في البيت في الدرس في المدرسة بترسم.. ترسم أي حاجة وخلاص.. المهم انها ترسم.. وانا بقمة الديمقراطية سايبها وعادي جدا..

فيروز بقه عندها مشكلة في الكتابة.. بتكره تكتب وكرهها للكتابة انعكس علي خطها فبقينا نعاني من مشكلة سوء خطها ..." هيروغليفي " بيتكتب والله

واذ فجأة النهاردة فيروز بتحكي لي انهم حيوها في الفصل النهاردة والفصل كله صفق لها عشان خطها حلو

" قولي والمصحف " ...

حلفت بالمصحف وهي بتضحك وحكت لي الحكاية العجيبة بقه...



في وسط الفصل اللي فيه خمسين عيل الأبلة أخدت بالها ان فيروز بتحب الرسم ومتعلقة بكراسة الرسم جدا وفي نفس ذات اللحظة خطها " عفش " بكل ماتحمله الكلمة من معني..

قوم ايه بقه..

الأبلة قالت لفيروز.. " خلاص.. احنا هنكتب في كراسة الرسم "

ومش عايز احكي لكم بقه علي لمعة عين البنت وهي بتحكي الجزء ده

المهم بدأت فيروز تكتب في كراسة الرسم..

قوم ايه.. الأبلة تطلب منها تلون اللي بتكتبه... وكل مرة يطلع الخط أفضل شوية.. تطلع الأبلة جنيه من شنطتها وتديه لفيروز.. وبعدين تمسك كراسة الرسم وتقلب فيها وتبص علي الرسومات و تمسكها بايديها لفوق وتعرضها علي الفصل كله وهي بتقول لهم.. " ده رسم الفنانة فيروز " وتطلب منهم يصقفوا لها جامد علي رسمها الحلو

أنا أما شفت خط فيروز النهاردة في كراسة الرسم.. ماصدقتش... تطور غريب حصل.. وفرحة غير عادية في عيون البنت بالإنجاز وهي جاية لي وجايبة جنيهات الأبلة طول الأسبوع وجايبة معاها كراسة الرسم اللي بقت كراسة رسم وكتابة



أنا عايز أروح أبوس ايدين الأبلة " اعتماد عمر " ..اللي خدت بالها ان بنتي بتحب كراسة الرسم وان ده المفتاح... وأبوس ايديها تاني علي الإخلاص.. الإخلاص بأنها في وسط أكتر من خمسين طفل قدرت تكتشف نقطة نور في بنتي.. وأبوس ايديها تالت عشان برغم انها فوق الخمسين بتقوم وتلف الفصل ورافعة كراسة بنتي للعيال عشان يشوفوها ويشجعوها…



الأبلة " اعتماد عمر " واللي زيها هم شوية الأعمدة الصلبة اللي البلد دي لسه مسنودة عليهم  ..اه والله العظيم ..ومن غيرهم محدش عارف الحال كان هيبقي ازاي ؟؟!!"



جزى الله خيراً كل معلم ومعلمة بهذا الشكل

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

قصة الموقع

  من فترة طويلة مش فاكر من امتى تحديدا قررت أعمل موقع كان اسمه وقتها not only a math teacher  وكان الاسم المقصد منه إني بجانب إني مدرس رياضيات أنا عايز أقول لطلابي أشياء أخرى كثيرة وقلت أخلي الموقع لهذا الهدف. الوقت بيخلص بسرعة في المدرسة وعايز افيد الطلاب بحاجات كثييييييرة زي مثلا: لماذا نتعلم الرياضيات؟ كيف نذاكر بشكل أفضل؟ كيف نفكر؟ تطبيقات عملية على ما تم دراسته. لكن لم يتيسر لي إنشاء الموقع بالكامل. بعدها قلت خلاص اعمل مدونة بشكل مؤقت وفعلا عملتها بنفس الاسم السابق  لكن نسيت الاكونت بتاع Gmail 😅😅 بعد كده الموضوع كبر في دماغي وبقى مشروع كبير وقلت لازم ابدأ حتى لو بمدونة بسيطة وبعدها اتم الموقع إن شاء الله. واسم المدونة Guru's Hut طبعا hut معروفة يعني كوخ Guru بقى لها معاني من ضمنها: معلم  ولكنه أعمق من مجرد مدرس  والمعني على بعضه: بعيدا عن زخم الدنيا ودوشة الحياة هنا كوخ هادي نتعلم فيه مع بعض بشكل أفضل كيف نكون قادة الدنيا. طيب ده قصة الموقع أو المدونة ومعنى الإسم. هتقدم إيه بقى يا سي جورو guru ؟؟؟ محتويات الموقع: ركن الرياضيات ركن التربية والتعليم  ر...

هل أنا ذكي أم غبي؟

كثيرا ما يسأل الناس هذه الأسئلة: هل أنا ذكي أم غبي؟ كيف أصبح ذكي؟ لست جيد في مادة الرياضيات لذا فأنا غبي! والجواب : أنت ذكي. طب أزاي وانت لا تعرفني ولا تعرف شئ عني ؟!! هقولك بعد ما نتعرف على هذه النظرية: نظرية الذكاءات المتعددة: هي نظرية وضعها عالم النفس هاورد غاردنر عام 1983 وتقول بوجود العديد من الذكاءات. عام 1990، أشار غاردنر إلى خمس قدرات إضافية وهم: الذكاء البصري/المكاني، الذكاء النغمي، الذكاء الجسمي/العضلي، ذكاء المعرفة الذاتية/معرفة النفس، ذكاء معرفة الاخرين، ولاحقا، اعترف غاردنر بإمكانية وجود ذكاءات أخرى على العلم اكتشافها. وحتى عام 2016، أضاف غاردنر ذكاءين على النظرية وهما: ذكاء عالم الطبيعة وذكاءالتعليم. وكان قد ذكر عن إمكانية اعتبار المعرفة الوجودية كذكاء منفصل، إلا أنه لم يبت بالأمر بشكل حاسم. ده طبعا بخلاف: ذكاء التواصل اللغوي وذكاء التفكير المنطقي. سواء سوف نسميها ذكاءات أو مهارات أو قدرات، ... المهم أنك على حسب كلام عالم كبير وله مؤيديون لهذه النظرية، أكيد عندك نوع واحد على الأقل من هذه الذكاءات. المطلوب منك بس 4 أشياء على الاقل: 1 فهم هذه الذكاءات. 2 تحديد أ...

كيف يساهم أولمبياد الرياضيات الدولي في تقدم الدول والأمم؟

  تحليل تأثير أولمبياد الرياضيات الدولي على تقدم الدول والأمم أولمبياد الرياضيات الدولي هو أكثر من مجرد مسابقة أكاديمية، فهو يُعتبر مؤشراً قوياً على مستوى التعليم، والابتكار، والتفكير النقدي في الدول المشاركة. وتأثيره يتعدى مجرد حصد الميداليات، ليصل إلى جوانب أعمق في التنمية البشرية والتقدم العلمي. كيف يساهم أولمبياد الرياضيات الدولي في تقدم الدول والأمم؟ رفع مستوى التعليم: تحفيز الطلاب: يخلق الأولمبياد بيئة تنافسية تحفز الطلاب على بذل أقصى جهد لدراسة الرياضيات وتطوير مهاراتهم. تطوير المناهج الدراسية: تدفع مشاركة الدول في الأولمبياد إلى تطوير المناهج الدراسية لتعليم الرياضيات، وتشجيع الأساليب التدريسية الإبداعية. كشف المواهب: يعتبر الأولمبياد منصة لاكتشاف المواهب الرياضية الشابة، وتقديم الدعم اللازم لتطويرها. تعزيز الابتكار والإبداع: حل المشكلات المعقدة: تتطلب مسائل الأولمبياد قدرات عالية على التفكير النقدي والإبداعي لحل المشكلات المعقدة بطرق مبتكرة. تشجيع البحث العلمي: يساهم الأولمبياد في تشجيع الطلاب على إجراء البحوث العلمية في مجال الرياضيات، مما يساهم في التقدم العلم...